raax

Projecten

Het Nederlandse Rode Kruis: succesvolle leveranciersselectie

Hans Goedhart, manager Informatie Voorziening & ICT: “Deze ICT-partner matcht met onze visie, cultuur en waarden”

In de zomer van 2018 gaat het Nederlandse Rode Kruis op zoek naar een nieuwe ICT-leverancier. raax begeleidt de leveranciersselectie. Nog geen halfjaar later is de ideale partner gevonden. Hans Goedhart, manager Informatie Voorziening & ICT: “Mede dankzij raax vonden we een partij die past bij onze visie, cultuur en waarden.”

Prettig werken in een cloudbased omgeving, met geheel vernieuwde werkplekken. Hiervoor zocht het Nederlandse Rode Kruis een ICT-leverancier die meedenkt en creatieve oplossingen biedt. Daar komt voor raax de focus op te liggen.

“We wilden géén papieren exercitie”

Waarom raax?

Hans blikt terug: “raax onderscheidt zich dankzij een duidelijk stappenplan. Tijdens de marktverkenning leggen zij de focus op visie, cultuur en soft skills. In plaats van alléén te kijken naar technische requirements, zoals leversnelheid, tarief en soort oplossing. Dit vonden wij belangrijk: we wilden absoluut geen papieren exercitie.”

Hoe verliep het project?

Hans: “raax startte met een inventarisatie van ons vraagstuk, onze visie en cultuur én stelde een selectieteam samen. Dit team van collega’s vormde een dwarsdoorsnede van onze organisatie en werd continu nauw betrokken bij de selectie.

Na de inventarisatie stelde raax een longlist samen van 5 potentiële partners. “Op basis van kennismakingsgesprekken heeft het selectieteam 3 leveranciers gekozen bij wie wij het beste gevoel hadden. We nodigden hen uit om hun expertise toe te lichten in een workshop. Daarna kozen we opnieuw de 2 partijen die het beste bij ons pasten. Tot slot gingen we bij deze 2 leveranciers op bezoek.”

“raax stelde scherpe vragen en zat er bovenop”

Samenwerken met raax?

“Dankzij de aanpak van raax leerden wij de leveranciers echt kennen: de workshops zeiden veel over hun commitment. En tijdens het bezoek ontdek je of het beeld dat je hebt opgedaan strookt met de realiteit. Vaak wordt er een standaard draaiboek afgewerkt, zonder aandacht voor de menselijke component. raax zocht daarentegen uit: wie is het Rode Kruis en welke aanpak past bij hen? Veranderkundige Rosa van Baal heeft ons enorm goed begeleid, ook tijdens de contractonderhandelingen.”

Hoe nu verder?

De samenwerking met de nieuwe ICT-leverancier is een feit en verloopt naar wens. Hans: “De cloudbased omgeving is inmiddels succesvol geïmplementeerd en het werkplekbeheer is uitgerold. We gaan nu kijken hoe we dit kunnen doorontwikkelen, sámen met onze nieuwe partner.”

Over het Nederlandse Rode Kruis

Het Rode Kruis biedt wereldwijd hulp aan mensen in nood. Dichtbij, bijvoorbeeld tijdens festivals en evenementen in Nederland. Maar ook ver weg. Bij rampen en conflicten in het buitenland. Het Rode Kruis telt 20.000 vrijwilligers en zo’n 500 beroepskrachten. In Nederland heeft het Rode Kruis 202 lokale afdelingen.

Bekijk het praktijkverhaal