Door: Rosa van Baal

Mijn uitdaging: 800 zorgprofessionals met plezier laten werken

Mensen in beweging brengen, meerwaarde creëren en zorgorganisaties laten excelleren en bloeien met passende ICT. Als organisatieadviseur bij ICT-adviesbureau raax zet ik me hier elke dag voor in. Zo ook onlangs bij een grote thuiszorgorganisatie en verzorgingstehuis. Het begint altijd met de vraag: waarom doet uw organisatie wat zij doet? En kan het ook ánders?

Waarom? Verandering levert veel op. Het brengt nieuwe energie en maakt groei mogelijk. Daarom onderzoek ik altijd welke patronen er zijn in organisaties. Zijn ze ingesleten, effectief? Waarom doen mensen hun werkzaamheden, taken of projecten zoals ze het doen? Wat als we de patronen veranderen? Of die helemaal verdwijnen? Wat levert dat dan op? Dit leidt tot verrassende inzichten en resultaten.

Verandering brengt nieuwe energie en maakt groei mogelijk

Ambassadeurs en eigenaarschap

In mijn advies zoek ik dus altijd naar de kansen om dingen anders aan te pakken. Een tijdje geleden maakte een grote thuiszorgorganisatie en verzorgingstehuis de transitie naar Office 365 en de cloud. Een enorme verandering voor de 800 medewerkers. Dan kun je denken: we implementeren Office 365, iedereen gaat ermee werken en dat is het dan. Maar wordt de verandering dan wel gedragen? En wordt de oplossing dan correct gebruikt? Op dat punt leveren wij de meerwaarde.

Om de nieuwe ICT-oplossing in alle lagen van de organisatie optimaal te borgen, kozen we voor een onalledaagse aanpak. We wilden zoveel mogelijk collega’s betrekken bij de implementatie. Eigenaarschap is de sleutel tot succes. Het moest een verandering van de organisatie zelf worden. Daarom hebben we 60 ambassadeurs gevraagd. Collega’s die we vertrouwd maakten met de nieuwe manier van werken. Dat zorgde voor enorm veel positiviteit. De ambassadeurs zorgden er vervolgens voor dat ook de rest van de organisatie enthousiast werd: binnen no-time veroorzaakten zij een positief sneeuwbaleffect.

Verandering valt of staat met eigenaarschap

Prachtig resultaat

Het mooiste van de transitie in deze organisatie? Na livegang kwam de manager bedrijfsvoering van de organisatie naar mij toe. Hij was in het begin sceptisch en had moeite met de aanpak, maar gaf mij een compliment voor hoe het had uitgepakt. Uiteindelijk is hij het boegbeeld van de ICT-transitie geworden, de grootste ambassadeur van de nieuwe oplossing.

Perfecte match

Bij raax is het onze missie om de juiste oplossing te vinden voor uw ICT-vraagstuk. Hierbij vormen we de schakel tussen u als zorgorganisatie en de ICT-leverancier. Wij zorgen voor een perfecte match. Daarbij kijken we naar de meerwaarde van de leverancier op de lange termijn: is de partij flexibel of denkt hij heel traditioneel? Hoe kijkt hij naar de wereld? En snapt hij de wereld van onze klant?

Wrijving geeft glans

Als schakel tussen zorgorganisatie en ICT-leverancier ga ik vaak om tafel met technische en functionele IT-consultants. Specialisten die soms andere prioriteiten hebben. Uiteindelijk moeten de mensen op hun werkplek intuïtieve en doelmatige ondersteuning vinden in de nieuwe IT. Terwijl het ‘onder de motorkap’ ook allemaal moet kloppen. Dan is het de kunst om synergie te vinden. En daar zet ik me voor in. Soms geeft dat wrijving. Maar het geeft uiteindelijk ook weer glans.

Ook groeien door verandering?

Is uw zorgorganisatie ook toe aan verandering? En vraagt u zich af welke oplossing past bij uw ICT-vraagstuk? Ik en mijn team kennen de leveranciers en hun aanbod. Neem gerust contact met me op voor een eerste kennismaking.

Bel nu